Huuraanpassing
Begin april heeft u van ons een brief gekregen met uw nieuwe huurprijs per 1 juli 2025.
Kort daarna kwam in het nieuws dat de regering de huren wilde bevriezen in 2025 en 2026. Daarom hebben wij u een extra brief gestuurd. In die brief stond dat we nog niet wisten of de huuraanpassing wel door zou gaan, en dat we u op de hoogte zouden houden.
Op 3 juni 2025 heeft minister Mona Keijzer laten weten dat de huurbevriezing niet doorgaat.
Wat betekent dit voor u?
De huuraanpassing die wij u eerder hebben gestuurd, gaat door. Uw huur wordt op 1 juli 2025 aangepast naar het bedrag dat in de eerste brief staat. De huurprijs die daarin staat, is dus het bedrag dat u vanaf 1 juli gaat betalen.
Waarom verhogen wij de huur?
In deze video leggen we het uit.
Misschien heeft u recht op toeslagen
De regels voor toeslagen, zoals huurtoeslag, veranderen elk jaar. Het is dus mogelijk dat u nu wél recht heeft op toeslag, ook als dat eerder niet zo was.
Of u in aanmerking komt, hangt af van verschillende dingen, zoals uw inkomen, huurprijs, leeftijd, vermogen en met wie u samenwoont. Gaat uw huur omhoog? Dan kan het zijn dat u meer huurtoeslag krijgt, waardoor uw netto huur bijna gelijk blijft.
Wilt u weten of u recht heeft op toeslagen?
- Kijk op vechtdalwonen.datgeldtvoormij.nl
- Of maak een proefberekening op www.toeslagen.nl
Komt u er niet uit?
Neem dan gerust contact met ons op, we denken graag met u mee.
Bezwaar maken?
Ga naar www.huurcommissie.nl. Hier kunt u een formulier downloaden en invullen. U moet het bezwaarformulier vóór 1 juli 2025 bij ons inleveren. Lever eventuele bewijsstukken aan en leg uit waarom u bezwaar maakt. We nemen alleen bezwaren inclusief formulier en de bijbehorende documenten in behandeling.
In welke gevallen kunt u bezwaar maken tegen huuraanpassing?
- De nieuwe huurprijs is hoger dan de maximale huurprijs die mag worden gevraagd op basis van de puntentelling.
- De huuraanpassing is meer dan we wettelijk (5%) mogen vragen.
- Als er fouten staan in het voorstel voor de huuraanpassing, bijvoorbeeld een verkeerde prijs of een verkeerde startdatum.
- Ik heb de e-mail of brief met de huuraanpassing te laat ontvangen.
(Minder dan 2 maanden voor de ingangsdatum van de huurverhoging). - De Huurcommissie of de rechter heeft vanwege (onderhouds)gebreken in de woning een huurverlaging uitgesproken. Of het verzoek tot huurverlaging is in behandeling bij de Huurcommissie.
Wat gebeurt er als we het eens zijn met uw bezwaar
Dan passen we de huurprijs aan. De nieuwe (lagere) huurprijs gaat in op 1 juli 2025. Heeft u te veel huur betaald? Dan krijgt u dat verschil terug.
Wat gebeurt er als we het niet eens zijn met uw bezwaar?
Dan laten we u weten waarom.
Bent u het daar ook niet mee eens?
Dan sturen wij uw bezwaar door naar de Huurcommissie. De Huurcommissie beoordeelt vervolgens of de huurverhoging redelijk is. Tot die tijd betaalt u de oude huurprijs. De Huurcommissie neemt daarna een besluit:
- Krijgt u gelijk? Dan passen wij de huurprijs alsnog aan.
- Krijgen wij gelijk? Dan geldt de nieuwe huurprijs vanaf 1 juli 2025. Heeft u dan te weinig betaald? Dan laten we weten welk bedrag u nog moet bijbetalen.
Let op: als de Huurcommissie besluit dat de huuraanpassing terecht is, betaalt u ook de procedurekosten van €25,-. Voor meer informatie kunt u terecht op www.huurcommissie.nl.